Jag skriver inte Bloggar!

juni 19, 2007 at 10:53 f m 2 kommentarer

Om man tar de samlade antalet bloggar på nätet, multiplicerar dem med ett hundra och delar med talet pi (ni vet, 3.14 osv.osv.) så får man ett jäkla stort tal!

Tänkte jag skulle undvika matten men det ovansagda är sant.

Detta är min blogg. Eller, inte. Jag skriver inte blogg. Alla skriver blogg, men inte jag. Jag har en aversion mot bloggar. Bara namnet- blogg , som är en förkortning av orden web logg . Nej, jag skriver inte web loggar. Jag skriver Ledare!

Vad är en Ledare? Ja, en som leder naturligtvis, men också en artikel som representerar en persons åsikter utan att för den delen nödvändigtvis vara politiskt korrekta eller basera sig på allt för mycket fakta. En kollumn eller spalt, men den som hamnar först i en tidning. Ni har säkert läst ett antal ledare i diverse dagstidningar. De brukar vara så där lagom tama, men med väldigt eldiga antaganden om de partier som inte är ledarskribentens ”favvo” parti.

Jag har inget ”favvo” parti. Jo föresten, det har jag ju. Mitt ”favvo” parti är Kalle Anka partiet.

Jag röstar inte på Kalle Anka partiet, eftersom jag vet att de inte kommer in i riksdagen så länge de inte registrerar sig. Men om de registrerade sig skulle jag definitivt rösta på Kalle Anka partiet!

Om man, som jag, tänker till lite angående politik i allmänhet, så inser man snabbt att det finns en i stort sett allmän brist på eftertänksamhet angående Svensk politik.

”Varför bry sig” är nog det vanligaste svaret jag får av folk när jag undrar vad de tycker om politik i allmänhet. Men om jag frågar något specifikt, då är folk väldigt snabba att ha åsikter.

Detta ska jag ta vara på i min LEDARE. Jag ska skriva ledare om hur vi svenskar egentligen är.

Ni har säkert sett Fredrik Lindquists ”Världens Modernaste Land” på tv. Den lite lönnfete, dryge djäveln spyr ut anekdoter om hur illa vi beter oss i sverige, och vilka konstiga människor vi är, ofta med små sketcher emellanåt, där han gör sig lustig över olika etniska minoriteter som ”Stockholmaren” och ”Norrlänningen” genom att försöka immitera dem i lustiga sammanhang. Tro nu inte att jag ogillar Fredrik. Jag kallar honom dryg och lönnfet med största respekt. Jag är nämligen väldigt dryg själv. Dessutom är jag inte bara lönnfet, jag är fet.

Skillnaden mellan herr Lindström och mig är att han tar sitt avstamp i språket. Jag har en lite annorlunda språngbräda. Min fru (nåja, vi gifter oss den 21:a Juli, på hennes lands nationaldag) kommer nämligen från ett västeuropeiskt land. ”Väldigt lika oss då” tänker säkert många. Men så är det inte alls. Det ligger nämligen till så att vi skiljer oss avsevärt gentemot resten av central- och västeuropa. Och oftast till det sämre för vår del.

Missförstå mig inte nu, det finns mycket som vi gör bra. Bättre än andra länder. Men faktum är att de flesta saker som vi anser oss vara bra på, är vi skit-dåliga på jämförbart med andra europeiska länder.

 Om man bor tillsammans med en person som kommer från ett annat land, framförallt ett europeiskt land, som har en liknande historisk bakgrund, liknande politiska värderingar i stort, likande ekonomiska förutsättningar och religiösa tvetydligheter, då får man ett lite annorlunda perspektiv.

Jag är helt övertygad om att folk kommer att anse att mitt perspektiv är fel. Skyll er själva. Det här är en LEDARE, jag skriver artiklar som representerar mina åsikter utan att för den delen nödvändigtvis vara politiskt korrekta. En kollumn eller spalt, så där o-lagom tam, men med väldigt eldiga antaganden om de personer och sätt att bete sig på som är ”typiskt svenska”.

DS

Entry filed under: Politik.

Polis, polis, potatisgr…

2 kommentarer Add your own

  • 1. Selig.se  |  juni 19, 2007 kl. 12:17 e m

    Det här ser ju ut att bli en spännande blogg ledare. Kommer nog försöka följa den ganska så noggrant 🙂

    Svara
  • 2. davidsondered  |  juni 19, 2007 kl. 12:53 e m

    Jotack, man kan ju alltid hoppas att den kittlar tankeverksamheten 😉
    Ska försöka att updatera den dagligen eller varannan dag, åtminstone under sommaren (jobbar ju på en skola) och förhoppningsvis två gånger i veckan i höst.

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Senaste inläggen

power

var irr_lang = 'en';

